وب سایت مای رند - مرکز خرید و فروش سیم کارت
ثبت نام ورود
خرید سیم کارت رند از شهر سیم
بلاگ | اخبار اپراتورها

معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل

انتشار ۱۴۰۱/۲/۵ . بروز رسانی ۱۴۰۱/۲/۲۴ ۰۹:۱۴ . ۲۳۱۱ بازدید

امروزه سرقت تلفن همراه به یکی از از دغدغه های افراد تبدیل شده است. متاسفانه به دلیل شرایط اقتصادی کنونی کشور، برخی افراد برای گذراندن زندگی خود به اعمال مجرمانه ای مانند سرقت و کیف قاپی روی می آورند. از طرفی وضعیت معیشتی مردم به گونه‌ای است که اگر تلفن همراه آن ها ربوده شود، دیگر نمی توانند مانند تلفن اولیه خود تهیه کنند یا برای تهیه مجدد آن به مشکل بر می خورند. از این رو بهتر است بیشتر مراقب گوشی همراه خود باشیم. حال اگر گوشی همراه ما به سرقت رفت باید چه کنیم؟ این مطلبی است که در این مقاله قصد داریم آن را بررسی کرده و اقدامات پس از سرقت گوشی را بیان کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا مطالب در این باره در اختیار شما قرار دهیم. آیا می دانید چگونه گوشی گم شده را پیدا کنیم؟

 

معرفی اقدامات لازم پس از سرقت گوشی موبایل

 

اقدامات لازم پیش از سرقت

امروزه سرویس های بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما هنگام یافتن گوشی سرقتی تان کمک کنند. ما در این جا به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. اما مهم‌ترین نقش را، خود شما ایفا می کنید. بهتر است شما تمام نکات ایمنی لازم را رعایت کرده و مراقب تلفن همراه خود باشید. پیش از بیان هر مطلبی بهتر است این موضوع را نیز به شما تاکید کنیم که یکی از مهمترین اقدامات پیش از سرقت گوشی این می باشد که شما بیشتر اقدامات امنیتی لازم در گوشی خود را انجام دهید. پس اگر این کارها را انجام نداده اید، بهتر است هر چه زودتر  آن ها را انجام دهید، زیرا حادثه خبر نمی کند. 

 

شکایت از سارق گوشی

یکی از مهمترین اقدامات پس از سرقت گوشی، طرح شکایت در دادسرا است. شما باید بلافاصله پس از سرقت گوشی یا مفقود شدن آن، به دادسرای محل وقوع جرم مراجعه کرده و از طریق آن موضوع را پیگیری کنید. 

 

شکایت از سارق گوشی

 

یافتن گوشی موبایل توسط اپراتور

متاسفانه اولین اقدامات پس از سرقت گوشی توسط سارقان آن است که گوشی را سریعاً از دسترس خارج می‌کنند. در این شرایط شما باید سریع تر چند اقدام اساسی را انجام دهید. نخستین گامی که پیش از انجام هر کاری باید بردارید، این است که به نمایندگی اپراتور سیم‌کارت خود مراجعه کرده و حتماً سیم کارت خود را بسوزانید. زیرا ممکن است سارقان از سیم کارت شما سوء استفاده کرده و یا ممکن است موجب آزار و اذیت مخاطبان شما شوند. حتی در برخی مواد ممکن است مجرمان توسط سیم کارت شما، جرم های دیگری را مرتکب می شوند.

مشترکین همراه اول پس از  سرقت گوشی چه کاری باید انجام دهند؟

اگر شما از مشترکین اپراتور همراه اول هستید، یکی از اقدامات پس از سرقت گوشی این است که جهت مسدود کردن خط خود به امور مشترکین این اپراتور مراجعه کنید. آنها می‌توانند نسبت به ردیابی و استعلام گوشی همراه شما اقدام کنند. حال ممکن است از خود بپرسید که در اپراتورهای مخابراتی چگونه می توانند گوشی همراهم را ردیابی کنند؟ در پاسخ به این پرسش باید بیان کنیم که  اپراتورهای مخابراتی می توانند توسط شماره سریال ۱۵ رقمی که اغلب در پشت گوشی و یا کارتون آن درج شده است، این اقدام را انجام دهند.

پس از آن که این سریال ۱۷ رقمی به اپراتور ارسال شد پس از ۱۰ روز جواب استعلام گوشی سرقت شده به شما ارسال خواهد شد. شما می توانید توسط این استعلام ادامه پیگیری مراحل قانونی کار را طی کنید. اما اگر پاسخ استعلام شما منفی بود و گوشی شما یافت نشد، می توانید مجدد از سرویس استعلام این اپراتور استفاده نمایید. پس از آنکه نتیجه استعلام را در صورت مثبت بودن دریافت کردید، می توانید به مراجع قضایی مراجعه نمایید. سپس به مراجع انتظامی ارجاع داده می شوید. در این صورت می‌توانید پیگیر ردیابی گوشی خود باشید و مراحل قانونی آن را طی کنید.

 

یافتن گوشی موبایل توسط اپراتور

 

اقدامات مشترکین ایرانسل پس از  سرقت گوشی 

اگر شما از مشترکین اپراتور ایرانسل هستید یکی از اقدامات پس از سرقت گوشی این است که جهت قطع موقتی سیم کارت خود به امور مشترکین این اپراتور مراجعه کنید. یا می توانید با یکی از خطوط ایرانسل با شماره ۷۰۰ تماس گرفته و پس از اینکه هویت شما تایید شد، به صورت تلفنی خط خود را موقتاً قطع کنید. همچنین شما می توانید با مراجعه به سایت ecare.irancell.ir از راه دیگری نسبت به قطع موقت خط خود اقدام کنید. آیا می دانیدرفع مسدود شدن سیم کارت ایرانسل چگونه صورت می گیرد.

پس از ۴۸ ساعت جواب درخواست ردیابی شما ارسال خواهد شد. در صورتی که جواب درخواست شما مثبت باشد، پیامکی حاوی تاریخ ردیابی و کد پیگیری برای خط ایرانسلی که با آن درخواست داده بودید، ارسال خواهد شد. شما می توانید با در اختیار داشتن این پیامک به مراجع قضایی مراجعه کرده و نامه قضایی را دریافت نمایید. البته باید به این موضوع توجه کنید که شما باید اصل نامه را به شرکت ایرانسل تحویل دهید. در این صورت می توانید سایر اقدامات را برای یافتن گوشی خود انجام دهید. اما در صورت منفی بودن جواب ردیابی، شما می توانید پس از پنج روز از درخواست اولیه، مجدد نسبت به درخواست پیگیری اقدام کنید. 

بررسی سامانه همیاب 24

یکی از اقدامات پس از سرقت گوشی جهت فعال شدن فرایند ردیابی گوشی، توسط اپراتورهای مخابراتی سامانه همیاب ۲۴ می باشد. شما از این طریق می توانید علاوه بر ردیابی کردن گوشی خود توسط اپراتورهای مخابراتی، با اطلاع رسانی کشوری مانع معامله گوشی خود و حتی خارج شدن گوشی از مرزهای کشور شوید. در این صورت اگر کلانتری ها و بازرسی های مرزی در میان کالاهای یافت شده، گوشی شما را بیابند به شما اطلاع می دهند. 

 

اپراتور ایرانسل

 

سریال 17 رقمی تلفن های همراه چه اهمیتی دارد؟

اکنون شما ممکن است با خود به این نتیجه رسیده باشید که وجود این کد ۱۵ رقمی که سریال گوشی نام دارد، دارای چه اهمیت بالایی است. برای همین است که همیشه افراد توصیه می کنند که تلفن همراه دارای کارتون را خریداری نمایند تا در صورت نیاز بتواند از این سریال ۱۷ رقمی استفاده کنند. بهتر است همین حالا کارتون گوشی خود را برداشته و این سریال را در جایی یادداشت نمایید. 

 

 چگونه اطلاعات گوشی سرقت شده بازیابی می شود؟

یقیناً همه ما دارای اطلاعاتی در تلفن های همراه خود هستیم که برای ما بسیار مهم است یا در صورت نبود آنها ممکن است با مشکل مواجه شویم. در این صورت یکی از اقدامات پس از سرقت گوشی، بازیابی اطلاعات درون آن است. حال این اطلاعات می‌تواند فهرست مخاطبان ما یا پیام های کوتاه و یا فایل های شخصی باشند. شما می‌توانید جهت به حداقل رساندن از دست دادن اطلاعات گوشی خود روش های زیر را انجام دهید. 

  • بهره گیری از سرویس های ابری

می توان گفت بهترین و ساده‌ترین راهی را برای رسیدن به این هدف استفاده از سرویس های ابری می باشد. امروزه اکثر نرم افزارها و سرویس ها مبتنی بر کلاد می باشند. پیشنهاد ما به شما این است که برای استفاده از این سرویس ها استفاده از سرویس های کلاد را نسبت به سرویس های غیر کلاد در اولیت قرار دهید. زیرا با استفاده از سرویس های مبتنی بر کلاد، خیالتان  بابت اطلاعات تان آسوده است. همچنین می توانید از سرویس های این پلتفرم نیز استفاده کنید. حال به بررسی کلاد در اندروید و  ios می پردازیم.

  • کلاد در ios

در سیستم عامل ios بهترین راه برای استفاده از سرویس ابری icloud خود اپل است. شما می توانید برای فعال سازی این سرویس مراحل مقابل را بپیمایید. Setting >Apple ID>iCloud>iCloud Back up

آیکلاد در هر ۲۴ ساعت و زمانی که دستگاه شما به وای فای متصل و در حال شارژ باشد، فایل پشتیبان می گیرد. پس از آن فقط تغییرات آپلود می شود. برای آن که بتوانید نسخه پشتیبان در آیکلاد را به صورت دستی بگیرید باید به بخش های زیر مراجعه کنید

Settings>Apple ID>iCloud>iCloud Back up  و در نهایت Back up Nowرا انتخاب کنید. 

  • کلاد در اندروید

گوگل بهترین گزینه جهت استفاده از پشتیبان گیری ابری است. شما می توانید با استفاده از این قابلیت، اطلاعات خود را در فضای ابری حساب کاربری گوگلتان ذخیره کنید. در این صورت در صورت اتصال دستگاه دیگر به اکانت شما، اطلاعات شما قابل بازیابی خواهد بود. اگر قصد دارید این قابلیت را فعال سازی کنید، مراحل مقابل را به ترتیب بپیماید. Setting >google>Backup

و در گوشی های گلکسی سامسونگ مراحل زیر را بپیماید. 

Setting>Cloud and account >Back and restore>Google account

اما اگر گوشی شما از اندروید خالص استفاده می کند می توانید این مراحل را بپیمایید. 

Setting >System >Advanced> Back up>Back up to Google Drive

در تلفن همراه هایی که دارای اندروید ۸.۱ به بالا هستند موارد زیر پشتیبان گیری می شوند. 

  • داده های اپلیکیشن های نصب شده و تنظیمات
  • مخاطبین
  • تاریخچه تماس
  • تنظیمات تلفن همراه که شامل رمز عبور، وای فای، اپلیکیشن های پیش فرض و تصاویر زمینه می‌شود، می باشد
  • پیامک ها
  • ویدیو ها و عکس ها

 

بازیابی اطلاعات گوشی سرقت شده

 

مکان‌یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی پس از سرقت

یکی از اقدامات پس از سرقت گوشی مکان یابی آن است. شما می توانید با توجه به اینکه گوشی همراه شما دارای سیستم عامل اندروید یا ios می باشند، توسط یکی از این دو روش، گوشی خود را مکان‌یابی کرده و اطلاعات روی گوشی همراه خود را از راه دور پاک کنید. این اقدامات شامل موارد زیر می شود:

  • دسترسی به اطلاعات گوشی و مکان یابی آن توسط جیمیل

یکی از رایج‌ترین روش هایی که برای پاک کردن اطلاعات و مکان یابی گوشی های اندروید از آن استفاده می‌شود، استفاده کردن از قابلیت Find my Device به معنای دستگاهم را پیدا کن است. شما می توانید با استفاده از این قابلیت نسبت به پاک کردن اطلاعات و مکان یابی گوشی همراه خود اقدام کنید. اما حتماً باید از قبل یک اکانت جیمیل را به گوشی اندروید خود اضافه کرده باشید. 

  • دسترسی به اطلاعات گوشی و مکان یابی آن توسط اپل آیدی

اگر گوشی ربوده شده شما آیفون باشد، می توانید با استفاده از سرویس اختصاصی به نام Find My iphone که به معنای آیفون من را پیدا کن می باشد، گوشی اپل خود را مکان‌یابی کرده و اطلاعات شخصی خود از را از روی گوشی به راحتی پاک کنید. البته به این نکته توجه کنید که زمانی شما می توانید از این سرویس جهت پاک کردن اطلاعات و یا مکان یابی گوشی اپل خود اقدام نمایید، که این قابلیت را قبلاً در گوشی خود فعال کرده باشید. بهتر است چندین نکته را جهت استفاده از این روش ها تذکر دهیم.

  • برای آنکه شما بتوانید از این قابلیت ها جهت مکان یابی و حذف اطلاعات خود استفاده کنید باید حتماً از قبل، این قابلیت ها را در تلفن همراه خود فعال کرده باشید.
  • این روش ها تقریبی است و جهت اطلاع خودتان می باشد. شما نمی توانید از این روش در مراجع قضایی استفاده کنید.
  • پس از پاک شدن اطلاعات گوشی همراه، شما دیگر شما قادر نخواهید بود تا از این روش جهت یافتن موقعیت مکانی آن استفاده کنید.

پیشنهاد می کنیم که از بیمه موبایل استفاده کنید

اگر شما از بیمه موبایل استفاده کنید، علاوه بر پوشش سرقت، در صورت وارد شدن آسیب های احتمالی به گوشی، تلفن همراه شما نیز تحت پوشش بیمه قرار می گیرد. بیمه موبایل بیمه‌ای است که معمولاً از ابتدا روی دستگاه خریداری شده  تعلق می گیرد. شاید اثبات دزدیده شدن گوشی به بیمه کار سختی باشد، اما استفاده از این برنامه می تواند گزینه ایده آلی باشد. 

 

هنگام خرید تلفن همراه به نکات زیر توجه کنید

  • تلفن همراه خود را از فروشگاه ها و مراکز معتبر که دارای پروانه کسب هستند، خریداری نمایید.
  • حتماً از فروشنده بخواهید تا فاکتور فروش خرید مهره شده را به شما بدهد.
  • دقت کنید که گوشی که خریداری می‌کنید حتماً دارای ضمانتنامه معتبر باشد.

 چگونه گوشی گم‌ شده‌ را پیدا کنیم!

ما در این مقاله سعی کردیم تا برخی اقدامات پس از سرقت گوشی را به شما آموزش دهیم. متاسفانه در بازار امروز به دلیل افزایش چشمگیر قیمت گوشی، فروش گوشی های دست دوم رونق گرفته است. اما حتماً احتیاط کنید که گوشی که خریداری می‌کنید سرقتی نباشد. چگونه می توان در سریع‌ترین زمان ممکن، گوشی گم‌ شده‌تان را پیدا کنید! ساده ترین راهی که می‌توان از عدم سرقتی بودن گوشی مدنظر خود مطمئن شوید، اجتناب از خرید گوشی های فاقد کارتن است. همچنین حتماً از فروشنده بخواهید که از طریق سامانه همتا مالکیت دستگاه خریداری شده را به شما انتقال دهد. امیدواریم توانسته باشیم مطالب مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. 

 

تعداد 1 نظر ثبت شده است
امتیاز کلی 5
1
0
0
0
0
شما چه امتیازی به "این مطلب" می دهید؟

  1. fan***@yahoo.com

    تست ثبت نظر روی خبر

x
مای رند
قیمت گذاری سیم کارت
ثبت درخواست